Direktlänk till inlägg 13 mars 2013

Tröst.

Av Mia - 13 mars 2013 16:15


Det är sånt här som får mej i balans igen. Tröst - Emil Jensen


"Det är så härligt att trösta nån som gråter, och det är så lätt att trösta nån som gråter. Men när nån är riktigt ledsen riktigt länge - då gråter den inte. Och då är det inte längre lika charmigt eller romantiskt att trösta längre. För när nån är rikrigt ledsen riktigt länge, då märks det knappt. Man blir bara lite lite surare. Lite lite tråkigare. Lite sämre berättare och lite sämre lyssnare. Man blir lite mer benägen att hämta äcklig hämtmat på China Box. Man blir lite mer benägen att titta på skidskytte på förmiddagarna, och lite mindre benägen att spela piano. Och hur tröstar man någon från det?

När man är riktigt ledsen riktigt länge blir man lite sämre på att komma ihåg folks födelsedagar. Man blir lite sämre på att upptäcka torrt snor i näsan. Man får lite högre hårfäste, lite fulare nagelband och lite knarrigare och monotonare röst. Man blir lite lättstöttare, lite ensamhemmare och lite bekräftelsesökande'are och lite sämre på att böja adjektiv. 

När man är riktigt ledsen riktigt länge köper man knallrosa brallor för att övertyga sej själv om man är på topp - och hur tröstar man nån för att den har rosa brallor? Och när man är riktigt ledsen riktigt länge, då kan man ägna en hel arbetsvecka åt att upptäcka att om man tar meningen "Titta! Ljuset i tunneln!" och kastar om bokstäverna, så kan det bli "Shit! En snut i nutella!" ...förutsatt att man stavar "shit" med "tj". Och hur tröstar man nån från det? Då biter inte gamla flåshurtiga one-liners som att "fånga ögonblicket" - av sånt blir man bara ledsen av att vara ledsen. 

Men man vet aldrig vad som får det att vända! Man vet aldrig vad som tröstar. Själv såg jag en fantastisk skylt på en granndörr. Det var nån som hade skrivit "Ingen reklam undanbedes ej!" Vad fan betyder det? Det är ju en hel djungel av negationer. "Ingen reklam undanbedes ej!"  - för mej översattes det direkt till den trösterika uppmaningen: "Sluta aldrig lägga av att låta bli!"


- Emil Jensen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 25 juni 2023 22:06

  Har du den där känslan?  Jag menar den där känslan  av att någonting  avgörande hände  när jag var ouppmärksam.  Att någonting försvann.      Igen så är det här det hamnar när det är alldeles, alldeles för mycket. Jag har pushat m...

Av Mia - 3 januari 2023 03:43

Kan inte sova. Det snurrar i min skalle. Det är vinter nu och med vintern kommer tröttheten, oron, desperationen. Det här är dessutom första vintern på ÅTTA år som jag inte är heltidssjukskriven. Har alltså ett jobb jag måste gå till och kan inte b...

Av Mia - 7 oktober 2022 09:19

  Trots all höstdepp så känner jag mej ändå rätt bortskämd.  Folk gormar om att veden är slut överallt men här sitter jag och väntar på ett lass från min bästa granne som spar sin ved att sälja till oss i området.Sitter på mitt kontor, tillika gä...

Av Mia - 12 september 2022 22:37

Lamslående ångest. Igen, igen. Att vänta på besked, fyfan. Ovisshet är den värsta känslan. Den värsta ångesten. Politiken. Sjukskrivningen. Försäkringsbolaget. Jobbet. Vill bara fucking veta. Nu. Jag orkar inte. Jag. Fucking. Orkar. Inte. D...

Presentation


Ångesten gamla vän
kom och sitt här på axeln
så rider vi ut natten.
Ungdomliga ångesten
jag är för gammal
för att ha den
Men det är inte jag
som bestämmer.

Twitter&Instagram: @hobbypucko

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards